استفاده از حلقه ی شرطی در پایتون...
حلقه های اصلی دو نوعند، در این مطلب به حلقه ی شرطی اشاره می کنم. (حلقه های دیگر مثل حلقه ی درخت توابع بازگشتی یا حلقه های داخلی آرایه های چندبعدی را انشالله بعدا خواهم گفت...)
ساده ترین راه برای بوجود آوردن حلقه : (پس از آموزش آرایه راه های ساده تری خواهیم گفت)
1. می گویید تا زمانی که شرطی برقرار است فلان عملیات را انجام بده.
A=5
B=15
while A!=B:
A=A+1
در برنامه ی بالا حلقه چند بار انجام می شود؟
برنامه تا زمانی که A و B نامساوی هستند یکی به A اضافه می کند، پس حلقه ی While دقیقا به اندازه ی اختلاف A و B یعنی 10 بار اجرا می شود.
A=5
B=15
while A!=B:
B=B-1
A=A+1
*چند عملگر بدرد بخور در حلقه ها:
A=A+1 ====> A+=1
A=A-1 ====> A-=1
A=A*2 ====> A*=2
A=A**2 ====> A**=2
A=A/2 ====> A/=2
A=A//2 ====> A//=2
A=A%2 ====> A%=2
*معمولا در حلقه هایی که تعداد بار اجرا را می دانیم (تعداد بار اجرا=X) متغیری که با استفاده از کم یا زیاد کردن آن به تعداد اجرای مطلوب در حلقه می رسیم، می گویند شمارنده و اغلب موارد اسمش را I یا Count می گذارند.