سرگی برین و لری پیج در سال 1998 زمانی که این غول جستوجو کار خود را تازه شروع کرده بود، یکی از اهداف اصلی خود را اینگونه عنوان کردند:
جملهای که اساس کار این غول جستوجو را تشکیل میداده و حالا هم گوگل در درجهی اول یک غول جستوجو است. شاید دیگر موتورهای جستوجو در رقابت با گوگل پیشرفتهای زیاد کرده باشند؛ ولیکن این گوگل است که در نتیجهی توسعهی قابلیتهای جستوجو، در عرصههای جدید پا گذاشته و موفق شده است.
گوگل در ابتدا تا این حد گسترده نبود؛ کمکم شاخ و برگهای متعددی پیدا کرد و سیستمعامل موبایل، سرویس نقشه، نرمافزارهای خلق محتوای مبتنی بر رایانش ابری، ابزارهای نکسوسی و گوگلی که برند این کمپانی را به رخ میکشند و حالا ترموستاتهای هوشمند، همگی حاصل شاخ و برگ پیداکردن این کمپانی هستند. اما تمام شاخهها معمولاً به هدف اصلی گوگل ارجاع میکنند: جستوجو.
در واقع جستوجو اساس کار گوگل است و برای بهبود آن مرتباً تلاش میکند. گوگل همیشه سعی کرده نوار جستوجو را تکامل بخشد و قابلیتهای آن را گسترش دهد. گاهی ظاهر گرافیکی آن را تمیز میکند و گاهی امکانات جدید برای دسترسی کوتاهتر و سریعتر به چیزهای دیگر را اضافه میکند. برای همین است که از سال 98 به بعد، نوار کوچک جستوجو که در صفحهی سفید گوگل جا خوش کرده، روز به روز پیشرفتهتر میشود.
در ادامه نگاهی تصویری به روند تکامل نوار جستوجو که شیرازهی فعالیتهای این کمپانی محبوب است میاندازیم.
سال 1998 تا 2001: فقط برای جستوجو
در اولین سالهای تولید گوگل، آدرس Google.com تنها به وبسایتی برای جستوجو اختصاص داشت. البته آیکون I'm feeling lucky یا ترجمهی فارسی آن یا بخت و اقبال از همان زمان وجود داشت. این آیکون ساده برای کشف دنیای وب و سرگرمشدن کاربران با سایتهای مختلف استفاده میشد.
سال 2001 تا 2007: کاملاً نوار ابزار بود
گوگل برای جستوجو تصاویر، تب جداگانه در نظر گرفت. تبهای مختلفی که بالای نوار جستوجو در سال 2001 قرار گرفتند تا استفاده از اینترنت و جستوجوی محتوای خاص را ساده کنند. البته ظاهر آن در سالهای بعدی به شکلهای مختلف تغییر کرد؛ ولیکن در ابتدا تنها به صورت تبهایی کوچک زیر لوگوی رنگارنگ گوگل طراحی شده بودند.
سال 2006 تا 2007: تبها گسترش یافتند
تبها گسترش یافتند و به جیمیل و تقویم گوگل هم راه پیدا کردند. ابزارهایی مفید که در کنار تبها قرار گرفتند و شدیداً ساده شدند. در آن زمان با کلیک روی تبها امکان باز کردن جیمیل و تقویم گوگل در مجاورت نوار معروف جستوجو پیشبینی شده بود.
سال 2007 تا 2011: نوار دسترسی در بالای صفحه
شاید برخی کاربران از اینکه ابزارهایی که به صورت تب قابل استفاده بودند، به بالای صفحه منتقل شد، خوششان نیامده باشد؛ اما به هر حال 4 سال وضعیت به این صورت ادامه یافت.
سال 2011: ظهور منوی گوگل
برای خلوت کردن نوار دسترسی به بخشهای مختلف، گوگل به فکر استفاده از منوی پایینرونده افتاد و در گوشهی بالا و چپ صفحهی خود، چنین منویی ایجاد کرد. دسترسی به گوگل پلاس و اعلانیهها از منوی سمت راست صفحه امکانپذیر شد.
سال 2012: Google Now متولد میشود
نوبتی هم که باشد نوبت جستوجوی صوتی و استفاده از فرامین صوتی است. با عرضهی نسخهی 4.1 اندروید، مهندسین گوگل تصمیم گرفتند Google Now که ابزار جستوجوی جدیدی برای وسایل همراه است را معرفی کنند. این سیستم کارتی شکل جستوجو، با دنبالکردن عادات کاربر و تاریخچهی جستوجوهایش، به نمایش اطلاعاتی مثل وضعیت آب و هوایی تا سفارشات، برنامهی پروازها و نتیجهی مسابقات ورزشی میپرداخت. قلمروی Google Now از اندروید هم فراتر رفته و در کمتر از یک سال، برای iOS و دسکتاپ ویندوز هم قابل استفاده شد.
سال 2014: حرکت به سمت جستوجوی صوتی
شاید به نظر برسد که اتفاق خاصی نیافتاده، ولیکن نوار بالای صفحه باز هم دستخوش تغییر شده است. این بار گوگل نوار بالایی را با جابجایی لینکهای مفید به گوشهی سمت راستی، در کنار اعلانیههای گوگل پلاس قرار داده است. حتی یک منوی پایینروندهی دیگر هم برای دسترسی به اپلیکیشنهای محبوب گوگل درایو طراحی شده و همچنین لیستی از وبسایتهای مفیدی که معمولاً بازدید میکنید، در نظر گرفته شده است. از همه مهمتر، نوار جستوجوی قدیمی است که حالا قابلیت جستوجوی صوتی به آن اضافه شده است.
تیم Google Doodle برای تغییر صفحهی اول در مناسبتها
حتی قبل از رسمیشدن این بخش، در سال 1998 که گوگل کلید خورد هم برای اعلام حضور لری پیج و سرگی برین در Burning Man (مرد سوزان) از تصویر زیر استفاده شد:
پس از آن در سالگردها و روزهای تاریخی و مهم، با هنرمندی گوگلیها مواجه میشدیم. مثلاً شروع مسابقات المپیک با تصویر زیر:
تیم Doodle مسئول رونمایی از لوگوی گوگل در روزهای مهم است و همیشه تصاویر جالبی آماده میکند.
توجه به گوشیها و وسایل همراه
مورد چهارم در لیست "10 واقعیت مهمی که باید بدانیم" که سرلوحهی تفکرات گوگل است را ببینید:
جستوجو از طریق مرورگر در وسایل همراه، تا حد زیادی متأثر از جستوجو در دسکتاپ بوده است. حتی امروز هم ابزارهای مفید در منوهای کناری قرار داده شدهاند تا هنگام جستوجو، تمرکز کاربر روی اطلاعات مهمی باشد که به دنبال آن است. بیشتر کاربران اندروید هم روی صفحهی خانهی خود پنجرهی مفیدی برای جستوجو دارند و البته اپلیکیشنهای گوگل از پیش روی اندروید نصب شده است. بنابراین گوگل کاری کرده که نیازی به استفاده از صفحهی جستوجوی گوگل نباشد. اپلیکیشن جستوجو اساساً به استفاده از جستوجوی صوتی با Google Now میپردازد.
یادتان باشد، گوگل همیشه به جستوجو فکر میکند
شاید با توسعهی گوگل در سالهای اخیر به نظر برسد که گوگل هدف اصلی خود را فراموش کرده و در زمینههای مختلف فعالیت میکند؛ اما این برداشت درست نیست. ابزارهای نکسوسی، گوگل ناو و حتی گوگل گلس، همگی اساساً برای جستوجو و پاسخ به نیازها طراحی شدهاند. بعید است که روزی برسد که جستوجو، اساس فعالیتهای گوگل را تشکیل ندهد.
منبع engadget