tux-coffee-cup

لینوکس (همان طور که در پست های قبل توضیح داده شد) یک سیستم عامل کامل نیست، بلکه تنها یک هسته است. توزیع های های لینوکس با ترکیب هسته لینوکس با چند نرم افزار رایگان، یک بسته کامل و یک سیستم عامل را تولید میکنند. توزیع های زیادی وجود دارند. برای مقایسه ی محبوب ترین های آنها با گیک لرنینگ همراه باشید.

برای نصب لینوکس نیاز به انتخاب یک توزیع دارید. همچنین می توانید از این سایت، توزیع خودتان را بسازید، اما کار بسیار دشواری است.

 

اوبونتو

اوبونتو شناخته شده ترین توزیع لینوکس است. این توزیع بر پایه Debian ساخته شده است اما انبار های نرم افزار مخصوص خود را هم داراست. بسیاری از نرم افزار های این انبار با نرم افزار های انبار Debian همگام سازی شده اند.

تمرکز پروژه ی اوبونتو روی ساختن یک محیط گرافیکی و تجربه ی دسکتاپ (یا سرور) است. اوبونتو در گذشته از محیط دسکتاپ Gnome 2 استفاده می کرد، اما در حال حاضر از محیط دسکتاپ Unity مخصوص به خود استفاده می کند.

اوبونتو بسیار مدرن است در حالی که در سطح اول تکنولوژی نیست. این توزیع هر 6 ماه نسخه جدیدی را عرضه می کند، همچنین هر دو سال یک بار نسخه ی پایدار تر LTS یا Long Time Support را عرضه می کند. اوبونتو در حال حاضر تلاش می کند تا توزیع خود را بر روی تبلت ها و گوشی های هوشمند نیز عرضه کند.

ubuntu-14.04-unity-desktop

 

لینوکس مینت

لینوکس مینت بر پایه اوبونتو ساخته شده است. مینت از انبار های نرم افزار اوبونتو استفاده می کند، در نتیجه نرم افزار های اوبونتو بر روی مینت نیز کار می کند. در اصل، مینت یک توزیع جایگزین بود و به این خاطر محبوب شد که در خود codec های مورد نیاز و نرم افزار های اختصاصی خود را داشت در حالی که اوبونتو به طور پیش فرض فاقد این نرم افزار ها بود.

در حال حاضر مینت هویت خود را داراست و در آن به جای دستکاپ Unity، محیط دسکتاپ سنتی Cinammon یا Mate را می بینید. مینت کمی آسوده تر به آپدیت ها می نگرد و به طور خودکار آپدیت های مهم را دانلود نمی کند. این موضوع به طور بحث بر انگیزی توسعه دهندگان اوبونتو را مجاب می کند تا از مینت به عنوان یک توزیع نا امن یاد کنند.

linux-mint

 

دبیان

دبیان یک سیستم عامل تولید شده از نرم افزار رایگان و متن باز است. پروژه ی دبیان از سال 1993 (حدود 20 سال قبل) مشغول به کار است. البته هنوز هم نسخه های جدید خود را منتشر می کند، اما بسیار آهسته تر از توزیع های دیگر! همین باعث می شود که دبیان پایدار تر و محافظه کار تر باشد؛ که برای برخی سیستم ها ایده آل است.

اوبونتو برای استفاده از هسته های اصلی دبیان و بهبود سریع تر آن تأسیس شد تا نرم افزار را به صورت یک بسته ی کاربرپسند که سریع به روز رسانی می شود ارائه کند.

debian-gnome-desktop

 

فدورا

فدورا پروژه ایست با تمرکز قوی بر نرم افزار رایگان؛ شما به راحتی نمی توانید درایور مخصوص کارت گرافیک خود را نصب کنید، البته انبار های دیگری هم موجود هستند. فدورا، بر خلاف اوبونتو، محیط دسکتاپ یا نرم افزار های خودش را تولید نمی کند، بلکه از نرم افزار upstream استفاده میکند که محلی را برای کامل کردن این نرم افزار بدون استفاده از ابزار های سفارشی یا Patch کردن زیاد آن فراهم می کند.

فدورا به طور پیش فرض از محیط دسکتاپ Gnome 3 استفاده می کند؛ در حالی که شما می توانید با استفاده از محیط های دیگر، به کار خود تنوع ببخشید.

فدورا از سوی رد هت (Red Hat) حمایت می شود، و پایه و اساسی برای پروژه ی تجاری لینوکس رد هت (RHEL یا Red Hat Enterprise Linux) است. بر خلاف RHEL، فدورا در سطح اول تکنولوژی قرار دارد و برای دراز مدت پشتیبانی نمی شود. اگر نسخه ی ی پایدار تر و با پشتیبانی طولانی تر می خواهید، رد هت نسخه enterprise را برای شما ترجیح می دهد.

fedora-gnome-3-desktop

 

CentOS و Red Hat Enterprise Linux

پروژه ی لینوکس رد هت توزیعی تجاری از لینوکس است و برای سرور ها و ایستگاه های کاری ساخته شده است. این بر اساس فدورا ساخته شده اما برای پایداری و پشتیبانی طولانی مدت ساخته شده است.

رد هت از قانون علامت تجاری برای جلوگیری از توزیع دوباره نرم افزار هایش استفاده می کند؛ در حالی که هسته رایگان و متن باز است. CentOS یک پروژه ی انجمنی است که با حذف نام تجاری رد هت از کد RHEL، آن را برای استفاده رایگان و توزیع عموم امکان پذیر می سازد. این برای شما نسخه ی خوبی است اگر یک سیستم پایدار ب پشتیبانی طولانی می خواهید. اخیرا CentOS و رد هت اعلام همکاری کرده اند، پس CentOS دیگر خود قسمتی از رد هت است.

centos-desktop

 

openSUSE و SUSE Linux Enterprise

openSUSE یک توزیع از لینوکس ساخته شده توسط یک انجمن است و از طرف Novell حمایت می شود. Novell، لینوکس SUSE را در سال 2003 خرید، و هنوز پروژه ای از لینوکس را تحت عنوان SUSE Linux Enterprise ارائه می دهند.

مانند فدورا، openSUSE یک نسخه با تکنولوژی بالاست. SUSE زمانی یکی از توزیع ها با user-friendly بودن بسیار زیاد دسکتاپ بود، اما سرانجام اوبونتو تاج را ربود.

opensuse

Mageia و Mandriva

Mageia یکی از شاخه های لینوکس Mandriva است که در سال 2011 ساخته شده است. Mandriva ( که قبلا به نام Mandrake شناخته می شد) زمانی یکی از توزیع ها با user-friendly بودن بسیار زیاد دسکتاپ بود.

Maegia مانند فدورا و openSuse، یک پروژه ساخته شده توسط یک انجمن است تا یک توزیع متن باز از لینوکس را ایجاد کند. Mandriva SA دیگر توزیع لینوکس مصرف کننده برای PC را ارائه نمی دهد، اما پروژه های تجارت سرور های لینوکس آنها بر اساس کد Mageia است. همان طور که فدورا و openSUSE کد را در اختیار پروژه های هم ارز قرار می دهند.

mageia-linux

این ها تمام توزیع های لینوکس نیستند؛ سایت Distrowatch بسیاری از آنها را لیست کرده و بر اساس محبوبیت رتبه بندی می کند.

 

منبع: HowToGeek