وجود منوهای مخفی در گوشی های تلفن همراه چیز جدیدی نیست. گوشی های آجری قدیمی هم این منو ها را داشتند ولی افراد کمی از آن باخبر بودند. با استفاده از دستوراتی که در این منو ها وجود دارد میتوان به خدمات خاصی از سرویس ارائه شده دسترسی داشت و همینطور میتوان اطلاعات سخت افزاری گوشی و برنامه های نصب شده را مشاهده یا دستکاری کرد. تلفن های هوشمند امروزی هم اکثراً این منو را دارند و برای دسترسی به آن فقط باید کد صحیح آن را وارد کنید.

 حتما تا بحال کد *#06# بگوشتان خورده است. طرز وارد کردن آن درست مثل زمانی است که میخواهید شماره گیری کنید و بعد، دکمه سبز رنگ را برای آغاز مکالمه فشار دهید. وقتی این کد را که روی اکثر گوشی ها کار میکند وارد کردید، شماره هویت یا شماره شناسایی گوشی بر روی صفحه نمایش ظاهر خواهد شد (این شماره برای هر گوشی منحصر بفرد میباشد). دسترسی به منوی مخفی تلفن های هوشمند نیز از طریق کدی مشابه کد ذکر شده میسر است.

بطور مثال در گوشی های iPhone میتوانید با وارد کردن کد *3001#12345#* وارد محیط تست گوشی شوید که البته چیز زیادی از محتویات این صفحه دستگیرتان نخواهد شد مگر اینکه تکنیسین تعمیرات iPhone باشید. با این حال میتوانید اطلاعات سیم کارت، جزئیات شبکه مخابراتی و همچنین، یک سری شماره های رمز نگاری شده را میتوانید در این صفحه مشاهده کنید. جالب است بدانید که قدرت سیگنال دریافتی در این صفحه به واحد دسی بل است و بصورت دایره های گرافیکی نمایش داده نمیشود.

کدهای مخفی گوشی های اندروید ممکن است بسته به مدل و کارخانه سازنده، متفاوت باشد اما کد *#*#4636#*#* و یا کد *#*#INFO#*#* روی اکث گوشی های اندروید کار میکند. این کد، صفحه تست گوشی را به شما نشان خواهد ضمن اینکه وضعیت فعلی شارژ باطری و برنامه های فعال را نیز به نمایش خواهد گذاشت. حواستان باشد که چیزی را در این صفحه تغییر ندهید و یا دکمه ای را بیخودی فشار ندهید، چون ممکن است تنظیمات سخت افزاری گوشی را به هم بریزید.

تصویر زیر منوی گوشی Nexus 4 را نشان میدهد که از طریق آن میتوان باند 4G را بر روی شبکه LTE (کشور کانادا) فعال کرد.

اگر گوشی شما Nokia Lumia باشد، با وارد کردن کد ##634# میتوانید وارد صفحه تست سخت افزاری گوشیتان شوید و در کنار آن، میزان مصرف باطری را نیز بصورت زنده مشاهده کنید.

منبع خبر: mitnews.ir