دوستان سلام. در این قسمت همان طور که قول داده بودم می خواستم درباره نسخه های لینوکس حرف بزنم. لینوکس نسخه های زیادی دارد. بعضی از این نسخه ها از بقیه ساده تر هستند و بعضی حرفه ای تر. پس اگر می خواهید نسخه مورد علاقه خود را انتخاب کنید، در ادامه با ما همراه باشید...

 

  •  توزیع های مختلف لینوکس

به هر کدام از نسخه های لینوکس توزیع(distro) می گویند. همان طور که گفتیم لینوکس اپن سورس و آزاد است؛ پس می توان آن را به راحتی تغییر داد. پس هر کاربر می تواند برای خود یک توزیع جدا داشته باشد. درست کردن توزیع خیلی راحت است اما ما وارد جزئیات نمی شویم. برای این که بهتر متوجه شوید یک نگاهی به این عکس بیندازید. به دلیل دراز (خیلی دراز!) بودن عکس از قرار دادن آن معذوریم. اگر کل تصویر را نگاه کنید، همه توزیعات لینوکس را می بینید. متوجه می شوید که بیشتر توزیع ها از دو توزیع دبیان(debian) و ردهت(redhat) گرفته شده اند. بهتر است درباره یکی از قدیمی ترین توزیع ها که هنوز هم توسعه داده می شود یعنی دبیان کمی توضیح بدهم.

  • دبیان (debian)

در سال ۱۹۹۳، شخصی به نام یان مورداک از سیستم عامل گنو/لینوکس که یک سال قبل به وجود آمده بود، یک توزیع درست کرد. این نسخه بسیار بهینه بود. نام این توزیع از ترکیب نام خود یان مورداک و همسرش دبرا لین به وجود آمد و دبیان نام گرفت. هنوز هم توزیع دبیان منتشر می شود و برای آن نسخه جدید می آید.

  • اوبونتو (ubuntu)

اوبونتو یک توزیعی است که از دبیان گرفته شده است. کلمه اوبونتو در زبان آفریقایی به معنی کمک به یک دیگر است. اوبونتو هر ۶ ماه یک بار یک نسخه متنشر می کند. این توزیع ها تا ۹ ماه پشتیبانی می شوند و قابلیت آپدیت شدن دارند. اما هر چهار نسخه یکبار، یعنی هر دو سال یک بار، نسخه ای که می آید با پشتیبانی بلند مدت است. این توزیع ها که تا ۵ سال پشتیبانی دارند، lts نام دارند. نام هر توزیع به این صورت است. مثلا اوبونتو ۱۴.۴ که بخش اول این نام یعنی ۱۴ سال است و بخش دوم یعنی ۴ ماه. نسخه بعدی می شود شش ماه بعد یعنی ۱۴.۱۰ و بعدی هم ۱۵.۴ و به این صورت. علاوه بر این هر توزیع یک نام دیگر هم دارد که به کد نسخه معروف است. این کد از دو کلمه تشکیل شده. کلمه اول یک صفت است و کلمه دوم یک نام حیوان. مثلا نسخه ۱۳.۱۰ ، Saucy Salamander نام دارد که به فارسی می شود مارمولک خوشمزه!! برای شما یک جدول هم می گذارم که در آن اسم رمز همه نسخه های اوبونتو به همراه معنی آنها وجود دارد. حیوان هایی که ممکن است نشناسید، روی آنهایی که بود، لینکی است که شما به صفحه ویکی پدیای معرفی آن حیوان می برد.

 

معنی نام نسخه ردیف
خوک زگیل‌دار Warty Warthog 4.10 1
جوجه‌تیغی سفید Hoary Hedgehog 5.04 2
گورکن شادی‌بخش Breezy Badger 5.10 3
اردک زرنگ Dapper Drake 6.06 4
سوسمار آبی عصبی Edgy Eft 6.10 5
آهوی چابک Feisty Fawn 7.04 6
گیبون درازدست شجاع Gutsy Gibbon 7.10 7
حواصیل جسور Hardy Heron 8.04 8
بز کوهی بی‌باک Intrepid Ibex 8.10 9
خرگوش مغرور Jaunty Jackalope 9.04 10
کوآلای کارمیک Karmic Koala 9.10 11
سیاه‌گوش درخشان Lucid Lynx 10.04 12
میمون پوزه دراز مستقل Maverick Meerkat 10.10 13
ناروال چالاک Natty Narwhal 11.04 14
پلنگ راه‌راه رویایی Oneiric Ocelot 11.10 15
پانگولین دقیق Precise Pangolin 12.04 16
کتسل مجرد Quantal Quetzal 12.10 17
گربه دم‌حلقه‌ای مشتاق Raring Ringtail 13.04 18
مارمولک خوشمزه Saucy Salamander 13.10 19
بز کوهی قابل اعتماد Trusty Tahr 14.04 20