اگر شما  زیاد از گوگل استفاده می کنید احتمالا می دانید که پیدا کردن اطلاعات ناب و جدید گاه می تواند بسیار خسته کننده باشد و گاه به نتیجه دلخواه هم دست پیدا نمی کنید لذا قصد دارم در این مقاله نکاتی را برای استفاده هر چه موثرتر از گوگل بیان کنیم تا بتوانید در کمترین زمان بهترین نتیجه را بدست آورید. البته آنچه در این مقاله بیان می شود تجربه شخصی بنده به همراه توصیه های گوگل است که فکر می کنم دانستن آنها برای شما مفید باشد.


google-sitpc

عبارات را جستجوی گوگل محدود کنید

فرض کنیم که به دنبال مطالبی درباره بازاریابی اینترنتی می گردید. به جای اینکه فقط تایپ کنید بازاریابی اینترنتی بهتر است آنرا بین علامت های “  ” قرار دهید یعنی به این صورت “بازار یابی اینترنتی” به این ترتیب نتایج دقیق تری بدست خواهید آورد. و پیدا کردن نتیجه در میان انبوه نتایج ساده تر می شود.

کلمات بیشتر و عبارت دقیق تر

امروزه وب سایت های تجاری آنقدر زیاد شده اند و آنقدر پول خرج می کنند و از ترفند های اینترنتی برای هدایت ترافیک بیشتر به وب سایت خود استفاده می کنند که در بعضی مواقع پیدا کردن یک مقاله یا مطلب در موضوعی خاص بسیار سخت می شود همینطور بعضی وب سایت ها و وبلاگ ها در صفحات خود از کلماتی که ترافیک خوبی برایشان فراهم می کند استفاده می کنند ولی عملاً درباره آن مطلبی ندارند بنابراین باید از کلمات بیشتر و دقیق تری استفاده کنید تا بتوانید مطلب خود را بیابید. مثلا فرض کنید درباره گیربکس مقاله ای می خواهید بهتر است از یکی از عبارات زیر استفاده کنید تا اینکه این کلمه را به تنهایی وارد کنید و از وب سایت های تبلیغاتی و میزبان آگهی سر دربیاورید که مثلاً آدرس یک فروشنده گیربکس را در اختیار دارد:

  • مقاله گیربکس اتوماتیک
  • اساس کار گیربکس اتوماتیک
  • اصول کار گیربکس اتوماتیک
  • آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک اتومبیل
  • و…

حذف کلمات

اگر بخواهید درباره بازار یابی اینترنتی به جستجوی مطلب بپردازید ولی می خواهید عبارت آگهی رایگان در نتایج جستجوی شما نباشد کافی است به سادگی عبارت آگهی رایگان را بعد از یک علامت – قرار دهید یعنی به این صورت:

بازاریابی اینترنتی-آگهی رایگان

به این ترتیب می توانید تعداد زیادی از آگهی های ناخواسته ای را که ممکن است در نتایج جستجو ظاهر شوند حذف کرده اید.

جستجو در یک وب سایت مشخص

ممکن است در یک وب سایت خاص قبلا مطلبی مورد توجه شما بوده ولی اکنون نمی توانید آنرا پیدا کنید به سادگی با تایپ کردن نام آن وب سایت می توانید مطلب مورد نظر خود را در آن وب سایت پیدا کنید. کافی است نام آن وب سایت به این صورت قرار دهید site:sitpc.ir مانند زیر

“آموزش کامپیوتر” site:www.sitpc.ir

کلمات مشابه و هم معنی

البته این روش بیشتر در جستجوی انگلیسی و چند زبان خاص کاربرد دارد. فرض کنید می خواهید کلمه را در نتایج جستجوی خود بیاورید ولی می خواهید کلمات هم معنا و مشابه آن هم در نتایج جستجو یافت شود برای این منظور می توانید از علامت ~ استفاده کنید.

“بازار یابی اینترنتی” ~ حرفه ای

نوع خاصی از فایل

اگر به دنبال فایل خاصی می گردید می توانید از اصلاح گر filetype استفاده کنید و پس از آن پسوند آن فایل را قرار دهید. مثلا اگر به دنبال فایل های پاور پوینت می گردید می توانید به این صورت عمل کنید:

“بازاریابی اینترنتی” filetype:ppt

که ppt پسوند فایل پاور پوینت است.

از OR استفاده کنید

به صورت پیش فرض وقتی که دو کلمه را در گوگل تایپ می کنید گوگل به دنبال مطالبی می گردد که همه کلمات شما در آن یافت شود یا حداقل نتایج آنها را در ابتدای لیست خود قرار می دهد حال اگر شما به دنبال یکی از آن عبارات می گردید و مهم نیست کدام یکی باشد می توانید از OR بین آنها استفاده کنید البته باید OR  را با حروف بزرگ انگلیسی تایپ کنید.

مانند: “بازاریابی اینترنتی” OR  تبلیغات

محدوده عددی

این روش کمتر استفاده می شود ولی بسیار سودمند است. فرض کنید به دنبال نتایجی می گردید. که در آن محدوده ای از اعداد وجود دارد. کافیست دو عدد بالا و پایین محدوده را به این صورت وارد کنید: X..Y  این روش برای سال ها بسیار مفید است. مانند مثال زیر:

۱۹۷۰٫٫۱۹۸۰

استفاده از علائم و سمبل ها

اگر به دنبال مطالبی می گردید که حاوی علائم و سمبل هستند استفاده از این علائم می تواند کمک بزرگی بکند.

ماشین حساب

اگر زیاد  با ماشین حساب سر و کار دارید و سرعت اینترنت شما هم خوب است به راحتی می توانید در گوگل آن عبارت ریاضی را تایپ کنید مانند زیر:

۲۱۴۶*۸٫۲

پیدا کردن معنی

اگر به کلمات و عبارات جدیدی برخورد کردید کافیست آنرا در گوگل تایپ کنید یا از define استفاده کنید به صورت زیر:

define:plethora