براساس جدیدترین اطلاعات فاش شده توسط ادوارد اسنودن، سازمان امنیت ملی آمریکا با هک کردن سرور چینی‌ها از رهبران سیاسی، بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی چین جاسوسی کرده است. براساس این گزارش، سازمان امنیتی امریکا توانسته با هک کردن روتر هواوری به سرورهای چین دسترسی یافته و اطلاعات دولتی چین را بدست آورد و به نوعی به جاسوسی از این کشور بپردازد.

به نقل از  زومیت هو جین تائو رئیس جمهور سابق چین از جمله رهبران سیاسی این کشور است که هدف برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

ظاهرا این اطلاعات و اخبار از اسناد و مدارک فاش شده، توسط ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به دست آمده است. بر اساس این گزارش وزرای خارجه و بازرگانی چین نیز از دیگر افرادی هستند که توسط سازمان امنیت ملی آمریکا هدف قرار گرفته اند. فعالیت های جاسوسی آمریکا ضد شرکت هواوی از سال 2009 میلادی آغاز شده است. این شرکت دومین عرضه کننده بزرگ تجهیزات شبکه های مخابراتی و ارتباطاتی است و رقیب جدی شرکت سیسکوی آمریکا به شمار می رود.

نیویورک تایمز گزارش کرده که هدف NSA از هک کردن سرورهای چینی بدست آوردن اطلاعات درباره ارتباط بین هواوی و ارتش آزادی بخش خلق چین و همچنین کسب اطلاعات در باره ابزارهای جاسوسی که این کمپانی در اختیار کشورهای مختلف قرار داده، عنوان شده است.

بخش ویژه ای در سازمان امنیت ملی آمریکا ماموریت جاسوسی از فعالیت های این شرکت چینی را بر عهده داشته و از 1400 مشتری شرکت هواوی جاسوسی کرده است. طی ماه های اخیر آمریکا و چین یکدیگر را به حملات سایبری ضد همدیگر متهم کرده‌اند. افشای اسناد و اطلاعات مربوط به برنامه جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا توسط اسنودن به چالش بزرگی برای مقام های کاخ سفید تبدیل شده است.

حال باید منتظر ماند و دید دولت چین نسبت به این موضوع چه عکس‌العملی نشان خواهد داد.