به مناسبت تولد 45 سالگی اینترنت!

به جرات می توان گفت که دنیای امروز ما در حوزه فناوری اطلاعات کاملا وابسته به پدیده ای شده است که آن را اینترنت می نامیم! این پدیده تا به آنجا در زندگی ما وارد شده که حتی کامپیوتر ها و تلفن‌های هوشمند نیز بدون آن برای ما ابزارهای بی‌استفاده ای خواهند بود. آیا شما می توانید یک روز را بدون داشتن اینترنت و خدمات آن تصور کنید؟!

آیا به یاد دارید برای چک کردن یک نتیجه فوتبال که فرصت نکرده بودید در خبر ورزشی تلویزیون تماشا کنید مجبور بودید به دوستان خود زنگ بزنید یا تا روزنامه فردا صبح صبر کنید؟ امروز تنها کافی است یک سایت ورزشی را باز کنید تا نتایج زنده بازی‌ها را مشاهده کنید.

آیا به یاد دارید برای پرداخت یک قبض ساده مجبور بودید ساعت ها در صف بانک ها بایستید؟ امروز در خانه‌تان در عرض چند دقیقه بصورت آنلاین قبض‌ها را پرداخت می‌کنید.

آیا به یاد دارید ، برای یک مطلب کوچک و ساده مجبور بودید روزها و هفته‌ها در کتابخانه‌ها و در میان صفحات کتاب‌ها بگردید؟ امروز تنها یک کلمه در گوگل وارد می‌کنید و با خیل عظیمی از اطلاعات مواجه می‌شوید.

آیا زمانی را به یاد دارید که برای گرفتن خبر از نزدیکانتان که در خارج از کشور بودند مجبور بودید نامه بنویسید و آن را از طریق پست ارسال کنید و مدت ها منتظر می‌ماندید تا نامه شما به مقصد برسد و پاسخ آنرا دریافت کنید؟ امروز از طریق اینترنت بصورت زنده می‌توانید با نزدیکانتان صحبت کنید!

از همه مهم‌تر آیا به یاد دارید برای دنبال کردن اخبار تکنولوژی و عملی مجبور بودید به روزنامه‌ها و ماهنامه‌ها مراجعه کنید؟ حالا با حضور اینترنت می‌توانید به geek-learning مراجعه کنید و در لحظه اخبار روز دنیا را مطالعه کنید!

اینترنت امروز پدیده ای است که زندگی نسلی را متحول کرده است و نسلی دیگر زندگی بدون اینترنت را نمی‌توانند درک کنند. 44 سال پیش یعنی 7 آوریل 1969 برای نخستین بار مستندی تحت عنوان RFC منتشر گردید که چهارچوب ها و ساختار اصلی اینترنت را مشخص کرده بود. آنچه ما امروزه تحت عنوان مفاهیم شبکه، پروتکل‌های ارتباطی همانند TCP/IP می شناسیم از همان نقطه آغاز گردید و سرآغاز تحولی بود که امروزه زندگی ما را دگرگون ساخته است.

کسانی که بروی پروژه اینترنت کارکردند و تولد اینترنت را در سال 1969 رقم زدند شاید هیچگاه فرصت استفاده از مزایای آنرا که امروزه ما از آنها بهره می بریم را نیافتند ، امروز را گرامی می داریم به یاد تمام کسانی که زندگی خود را صرف خلق ایجاد اینترنت نمودند تا به زندگی بشر کمک کنند.