choosing-an-antivirus

می دانیم هر کامپیوتر ویندوزی، نیاز به یک آنتی ویروس دارد، اما شما از کدام آنتی ویروس استفاده می کنید؟ آن که روی کامپیوتر شما نصب بوده یا آن که دوست تان معرفی می کند؟ کدام یک بهتر است؟

هر ماه تست هایی برگزار می شود که عمل آنتی ویروس ها را با هم مقایسه می کند. شما با جمع آوری اطلاعات، می تونید یک آنتی ویروس خوب پیدا کنید. با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم یک آنتی ویروس مناسب برای خودتان پیدا کنید.

 

پولی یا رایگان؟؟

 

avast-antivirus-free-activate-all-nag

اولین تصمیمی که باید بگیرید این است که آیا می خواهید پول خرج کنید یا نه. بیشتر آنتی ویروس ها پولی اند. اما آنتی ویروس های رایگان بسیار قدرتمندی هم وجود دارند. در نتیجه، لازوماً نباید پول خود را برای یک آنتی ویروس خرج کنید. 

آنتی ویروس های رایگان در واقع همان کاری را می کنند که آنتی ویروس های پولی می کنند - پیدا کردن و حذف کردن ویروس ها. البته آنتی ویروس های پولی، ویژگی های اضافی نیز مانند Firewall، ضد سرقت، و ... دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

محصولات رایگان عموماً به شما غر می زنند. پیام های بسیاری مبنی بر ارتقا به نسخه ی پولی برای شما ظاهر می شود. این راهی است که آنها پول در می آورند. در نتیجه، به شما کمی غر زده می شود اما لازم نیست سالانه مبلغ اشتراک را پرداخت کنید.

 

آنتی ویروس های معروف

 

یکی از نشانه های آنتی ویروس های معروف، حضور در تست های مختلف است تا عملکرد آنها بررسی شود. در نتیجه، شما از نحوه ی کار این آنتی ویروس مطلع می شوید. پس اگر آنتی ویروس شما شناخته شده نیست، معلوم نیست چقدر خوب کار کند.

از این بدتر و خطرناک تر، آنتی ویروس های قلابی هستند که در واقع بدافزار هایی هستند که خود را در قالب آنتی ویروس جا می زنند اما یا در پس زمینه، خراب کاری می کنند یا هیچ کاری نمیکنند ولی شما را به پرداخت پول به ازای هیچ چیز مجبور می کنند، در نتیجه از سالم بودن عملکرد آنتی ویروس خود مطمئن شوید.

 

آزمایش ها را چک کنید!

 

avtest-results-snippet-nov-dec-2013

همان طور که پیش تر گفتیم، سایت هایی هستند که عملکرد آنتی ویروس ها را مقایسه می کنند؛ یکی از این سایت ها AV-TEST است. این سایت، با دادن نمونه هایی از انواع ویروس ها به هر آنتی ویروس، عمل آن آنتی ویروس را در برابر ویروس از 3 جهت امنیت، عملکرد و کارایی با سایر آنتی ویروس ها مقایسه کرده و آنها را رتبه بندی می کند.

به این سایت بروید و نتایج را ملاحظه کنید. همچنین می توانید نتایج آنتی ویروسی که در حال حاصر از آن استفاده می کنید یا آنتی ویروسی که می خواهید در آینده تهیه کنید را در تست ها ببینید.

این رتبه ها دائمی نیستند و هر بار تغییر می کنند، در نتیجه آنتی ویروسی که امروز اوّل است، لزوماً ماه دیگر اول نیست.

 

Windows Defender یا همان Microsoft Security Essentials

 

microsoft-antivirus-on-bottom-of-av-test-results

اگر سایت AV-TEST را مشاهده کنید و دنبال Windows Defender بگردید، متوجه می شوید که این آنتی ویروس در پایین جدول قرار گرفته است. در واقع این آنتی ویروس یک پایه و حد نصاب است و بقیه آنتی ویروس ها با این آنتی ویروس مقایسه می شوند. دلیل این امر، نتایج ضعیف آنتی ویروس مایکروسافت است.

در واقع، ابتدا این آنتی ویروس بسیار خوب کار کرد و نتایج خوبی را ارائه کرد، اما در ادامه پسرفت و افت چشمگیری داشت. این آنتی ویروس برای گیک ها و افرادی که از کامپیوتر سر در می آورند مناسب است ولی برای افراد تازه کار بهتر است از آنتی ویروس های قوی تر استفاده کنند.

البته در نظر داشته باشید این آنتی ویروس در ویندوز ویستا و ویندوز 7 اصلاً از شما محافظت نمی کند و قابل اعتماد نیست اما در ویندوز 8 نتایج بهتری ارائه می دهد.

 

بقیه کار ها

 

دقت داشته باشید آنتی ویروس به تنهایی امنیت را برای شما فراهم نمی کند و شما باید کار های دیگر مربوط به امنیت را نیز رعایت کنید تا بتوانید در کامپیوتر خود امنیت داشته باشید و میزان خطر ها و بدافزار ها را در کامپیوتر خود به حداقل برسانید.

 

نتیجه:

 

دقت کنید تمام این اطلاعات مربوط به ویندوز است. در مک و لینوکس شما به آنتی ویروس نیاز ندارید و در اندروید هم آنتی ویروس خیلی لازم نیست. همچنین دقت داشته باشید از سایت های غیر مطمئن، فایل دانلود نکنید زیرا در این صورت، بد افزار را به کامپیوتر خود راه داده اید.

با رعایت مطالب بالا، می توانید یک آنتی ویروس خوب و مناسب برای خود انتخاب کنید.

 

منبع: Howtogeek