هر کسی که بخواد یک کاری کند، دست کم باید با آن کار یک آشنایی کوچکی داشته باشد. حالا کار می تواند کوچک باشد مثل نوشتن یا بزرگ مثل ساختن خانه. لینوکس هم همین طور است. اگر می خواهید که لینوکس کار درست و حسابی شوید لازم است کمی با اصلاحات و ... آن آشنا شوید. می خواهید شروع کنید؟ پس دست به کار شوید!...

 

  • گنو/لینوکس چیست؟

در اوایل دهه ۱۹۸۰ برنامه نویسان هر برنامه این که می نوشتند، سورس (کد) آن را در اختیار دیگران قرار نمی دادند و آن را یک چیز شخصی می دانستند. برای همین هیچ کس نمی توانست برنامه آن ها را تغییر دهد. در همین اوضاع شخصی به نام ( ریچارد استالمن ) معتقد بود که نرم افزار باید اپن سورس (باز متن) و آزاد باشد و همگان بتوانند به طور رایگان آن را تغییر دهند.

 

ریچارد استالمن- بنیان گذار پروژه گنو

 

اولین مرحله از کار او ساخت یک سیستم عامل آزاد بود. کلی تلاش کرد؛ پروژه گنو به وجود آمد و مفهوم کپی لفت ( copy left) ساخته شد و اجازه تغییر سورس به کار بران داده شد. پس از این بنیان نرم افزار های آزاد هم برای حمایت تاسیس شد. در سال ۱۹۹۰ همه چیز آماده شد به جر کرنل (هسته) سیستم عامل.

در همین زمان لینوس توروالدز هم یک هسته سیستم عامل ساخته بود به نام لینوکس که فقط و فقط هسته بود و کاربرد دیگری نداشت.

 

لینوس توروالدز- توسعه دهنده هسته لینوکس

توسعه دهندگان لینوکس تصمیم به همکاری با پروژه گنو گرفتند. پروژه گنو طوری تغییر یافت تا با کرنل لینوکس سازگار باشد. در سال ۱۹۹۲ این دو پروژه با هم پیوند خورد و پروژه ای شد با اجزای گنو و هسته لینوکس که ما امروزه آن را (لینوکس) می نامیم. اما حامیان این پروژه نام گنو/لینوکس را ترجیه می دهند؛ چون لینوکس با گنو که مجموعه ای از نرم افزار های آزاد است پیوند خورده است.

این سیستم عامل کاملا آزاد و رایگان است و همه در هر جای دنیا می توانند از آن استفاده کنند!

 

نماد پروژه گنو یک کله کاو وحشی است. گنو در آفریقا نام نوعی گاو است:

 

و نماد پروژه لینوکس هم پنگوئن است. این پنگوئن که تاکس نام دارد، نشانه و مایه خوش شانسی لینوکس هست:

 

( لینوکس تنها یک سیستم عامل نیست، بلکه یک فرهنگ است! )
 

دو قسمت بعدی که سعی می کنم زود تر آن را بنویسم، درباره نسخه هایی که از لینوکس منتشر شده و نرم افزار های آزاد و معادل نرم افزار ها در لینوکس است و از آن به بعد کار عملی ما شروع می شود...